Ο Πιέρ Νταρντό (28.10.1952) είναι φιλόσοφος και πανεπιστημιακός. Ασχολείται συστηματικά με τη μελέτη των Μαρξ και Χέγκελ. Το 2004 ιδρύει μαζί με τον Κριστιάν Λαβάλ την ερευνητική ομάδα «Questions Marx», συνεργασία από την οποία προκύπτει, το 2009, το κοινό τους έργο La Nouvelle raison du monde. Essai sur la société néolibérale.
O Κριστιάν Λαβάλ (8.9.1953) είναι καθηγητής Κοινωνιολογίας στο πανεπιστήμιο Paris Ouest Nanterre La Défense. Ειδικεύεται στη μελέτη του φιλελευθερισμού και της ωφελιμιστικής φιλοσοφίας του Μπένθαμ. Έχει εκδώσει το βιβλίο L’Homme économique. Essai sur les racines du néolibéralisme (Gallimard, «NRF essais», 2007).
Από κοινού υπογράφουν, στον εκδοτικό οίκο La Découverte, τα δοκίμια Commun. Essai sur la révolution au XXIe siècle (2015, κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Εκκρεμές, με τον τίτλο Κοινό. Δοκίμιο για την επανάσταση στον 21ο αιώνα, μτφρ. Π. Αγγελόπουλος - Β. Ιακώβου) και Ce cauchemar qui n'en finit pas. Comment le néolibéralisme défait la démocratie (2016).
Μετάφραση: Μαρία Μπότση
Επιμέλεια μετάφρασης: Βασίλης Παπακριβόπουλος
Εξώφυλλο: Κυριακή Μαυρογεώργη
Αποτελεί πια κοινό τόπο να απορρίπτεται ως παράλογη η σύλληψη μιας παντογνώστριας, παντοδύναμης και αυτορρυθμιζόμενης αγοράς. Το ανά χείρας βιβλίο, ωστόσο, δείχνει ότι το χάος αυτό προκύπτει στην πραγματικότητα από έναν ορθολογισμό με υπόγεια, διάχυτη και παγκόσμια επίδραση. Αυτός ο ορθολογισμός, ο λόγος (raison) του σύγχρονου καπιταλισμού, είναι ο ίδιος ο νεοφιλελευθερισμός. Διερευνώντας τη γένεσή του ως δόγματος και τις οικονομικές και πολιτικές συνθήκες ανάπτυξής του, οι συγγραφείς αποσαφηνίζουν μια σειρά από παρεξηγήσεις: Ο νεοφιλελευθερισμός δεν είναι ούτε η επιστροφή στον κλασικό φιλελευθερισμό ούτε η παλινόρθωση ενός «καθαρού» καπιταλισμού. Το να συναινούμε σε αυτή την παρερμηνεία σημαίνει ότι δεν συνειδητοποιούμε σε τι ακριβώς συνίσταται το «νέο» στον νεοφιλελευθερισμό: Απομακρυνόμενος από μια θεώρηση της αγοράς ως φυσικού δεδομένου, που περιορίζει, υποτίθεται, τη δράση του κράτους, θέτει ως στόχο του να οικοδομήσει την αγορά και να εγκαταστήσει την επιχείρηση ως το πρότυπο διακυβέρνησης των υποκειμένων.
Μέσα από πολλαπλές διαδρομές, ο νεοφιλελευθερισμός έχει επιβληθεί ως ο νέος λόγος του κόσμου, ο οποίος καθιστά τον ανταγωνισμό παγκόσμιο κανόνα συμπεριφοράς και δεν αφήνει ανέγγιχτη καμία σφαίρα της ανθρώπινης ύπαρξης. Η συλλογιστική αυτή διαβρώνει ακόμη και την κλασική αντίληψη περί δημοκρατίας. Εισάγει δε καινοφανείς μορφές υποταγής που συνιστούν, για όσους την αμφισβητούν, μια πρωτόγνωρη πολιτική και πνευματική πρόκληση. Μόνο κατανοώντας αυτή την ορθολογικότητα θα μπορέσουμε να της αντισταθούμε με αξιώσεις και να δημιουργήσουμε την προοπτική ενός διαφορετικού μέλλοντος.
Στην υδατογραφία Angelus Novus του Klee, ο αναπαριστάμενος άγγελος, ο Άγγελος της Ιστορίας του Benjamin, είναι ένας δυνητικός αρωγός.
ANGELUS NOVUS, ΕΚΔΟΣΕΙΣ
Γράμμου 40, Βριλήσσια 152 35, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210-6137942